Štyridsať percent Slovákov nakupuje alebo platí pri samoobslužnom automate aspoň raz týždenne. Prečítajte si, čo Slováci na samoobslužnom predaji oceňujú a čo by chceli zlepšiť. Ako to využiť na rozšírenie biznisu?
Skoro štyridsať percent Slovákov nakupuje alebo platí pri samoobslužnom automate aspoň raz týždenne. Devätnásť percent Slovákov nakupuje samoobslužne raz denne a trinásť percent využíva automatické nakupovanie dokonca niekoľkokrát denne. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos pre Global Payments a Visa medzi tisíckou slovenských spotrebiteľov.
Prečo dávame prednosť samoobslužnému nakupovaniu?
Na samoobslužnom predaji ľudia oceňujú hlavne rýchlosť obsluhy (67 %) a vlastnú kontrolu nad markovaním a nákupom (35 %). Ďalej, že tento druh služieb je dostupný 24 hodín denne (32 %).
Prekvapivých 28 % respondentov uviedlo, že týmto spôsobom nakupujú aj preto, že nemusia s nikým prísť do kontaktu. V doplňujúcej otázke uviedlo 39 % opýtaných, že ak si môžu vybrať, nakupujú radšej bezobslužne, než aby museli k predavačovi. Najobľúbenejšie je samoobslužné nakupovanie vo vekovej skupine od 18 do 26 rokov, kde ho uprednostňuje 58 % nakupujúcich.
Ak majú slovenskí spotrebitelia možnosť, platia v bezobslužných zariadeniach najradšej kartou (81 %). Iba devätnásť percent zostáva verných hotovosti.
„Samoobslužné nakupovanie je trendom budúcnosti. Ľuďom umožňuje kúpiť si, čo potrebujú v ktoromkoľvek čase. Podnikateľom zase podstatne znižuje náklady, takže tento druh predaja je výhodný pre obe strany,“ povedal generálny riaditeľ Global Payments Miloš Toman.
Vedú potraviny, chystajú sa lieky
Najobľúbenejším artiklom, ktorý Slováci nakupujú v bezobslužných predajniach alebo v automatoch sú potraviny (68 %) alebo horúce či studené nápoje (32 %). Ďalej parkovné (35 %), lístky (23 %), palivo alebo elektrina do auta (25 %) či cigarety (12 %). Najmenej časté sú platby za ubytovanie cez samoobslužné recepčné automaty (5,3 %).
Na otázku, čo by ľudia chceli v bezobslužných predajniach nakupovať, sa okrem tovaru spomínaného vyššie objavila kozmetika a hygienické potreby (41 %), farmárske produkty (29 %) a lieky (31 %). Zaujímavosťou sú požiadavky na pizzu a teplé jedlá (28 %) a kvety (19 %).
„Hoci to vyzerá nezvyčajne, tento tovar sa už v automatoch predáva. Automaty na kvety už existujú, rovnako ako pizzamaty. Novinkou bude samoobslužný predaj liekov, ktorý chystáme na jeseň,“ povedal manažér vývoja Knowinstore Pavel Hartmann.
Čo chcú Slováci zlepšiť?
Štyridsať percent opýtaných uviedlo, že chcú nonstop asistenciu, kam by sa mohli obrátiť v prípade problémov pri nákupe. Pre 35 % respondentov je dôležitá ekológia – chcú účtenky iba elektronicky. A takmer deviatim percentám ľudí už nestačia ani platby kartou, ale chcú platiť rovno tvárou či odtlačkom prsta.
Ako bude vyzerať budúcnosť
Z Čiech teraz prichádzajú nové technológie v podobe plne automatizovaných predajní, ktoré nahradia predaj klasickej kamennej predajne s obsluhou. Do týchto nových obchodov vstupuje zákazník cez špeciálnu aplikáciu, nakúpi si a sám kartou zaplatí. Predajňa je plne bezobslužná.
Prieskum odhalil, že o ich existencii a fungovaní takýchto predajní vie už 28 % opýtaných. 62 % respondentov dokonca uviedlo, že ak by takúto predajňu mali blízko miesta bydliska, nakupovali by v nej.
Vstup do bezobslužnej predajne môže byť cez špeciálnu aplikáciu, s tým však 71 % opýtaných nemá najmenší problém. Dokonca aj v najstaršej vekovej skupine 54+ súhlasilo s aplikáciou 70 % ľudí.
Bezobslužné predajne v ostatných krajinách
- S bezobslužnými predajňami sa môžeme stretnúť aj v ďalších krajinách Európy i sveta: Rakúsko, Francúzsko, krajiny Beneluxu, Írsko, Estónsko, Veľká Británia, Švajčiarsko, Švédsko, Dánsko, Poľsko, Slovinsko, Nórsko, Litva, USA, Čína. V ČR ich funguje už niekoľko desiatok.
- Krajiny, kde sa doteraz bezobslužné predajne neotvorili, sa nachádzajú najmä na juhu - Taliansko, Španielsko, Portugalsko (len 1 predajňa), Bulharsko, Srbsko, Rumunsko.
- Technologicky sú v USA a Číne napred. Vo vybraných predajniach je možné nakupovať bez verifikácie zákazníka a akéhokoľvek scanovania produktov (Amazon Go). Rozmach v rámci maloobchodu je však limitovaný neúmerne vysokými nákladmi.
Európa je všeobecne v technologickom pokroku cca o 5 rokov za USA.