Vianočné obdobie je pre mnoho podnikateľov obzvlášť dôležitým obdobím roka. Možno premýšľate, či ste už vykonali všetky prípravy? V našom článku na blogu vám prinášame 10 tipov, ako z vianočnej sezóny vyťažiť čo najviac.
Sviatky sú obdobím plným emócií. Stretávame sa s blízkymi a vymieňame si darčeky, čo je pre obchody ideálne obdobie na boj o zákazníkov. Ak ste majiteľmi firmy, možno vás zaujíma, ako sa na toto sviatočné šialenstvo najlepšie pripraviť. V tomto článku vám vysvetlíme, prečo môže napríklad výber hudby ovplyvniť predaj a ako vám môže prospieť.
1. Označte si kalendár
Výskum spoločnosti Yesmail Interactive odhalil, že významných 38,1 % zákazníkov nakupujúcich počas sviatkov začína s hľadaním darčekov už v novembri. Hoci Európa možno neslávi Vianoce s rovnakým zápalom ako Spojené štáty, je nevyhnutné mať náskok. Začnite propagovať svoje vianočné kolekcie včas. V kalendári si poznačte kľúčové dátumy, vrátane Čierneho piatku - Black Friday (24. novembra). V týchto dňoch panuje nákupné šialenstvo a zákazníci vyhľadávajú výhodné ponuky, čo je ideálna príležitosť pre pútavé propagačné akcie.
2. Lákavé impulzívne nákupy
Umiestnite lákavé produkty strategicky pri pokladni. Nakupujúci často radi pridávajú na nákup darčekov niečo navyše, čo zvyšuje radosť obdarovaného. Môže to byť také jednoduché ako lahodný kúsok čokolády. Ponúknite ju každému kupujúcemu. Táto metóda sa v niektorých obchodoch často používa denne, ale počas sviatkov sa stáva účinnejšou, čo z nej robí dokonalý vianočný marketingový nápad.
3. Pop-up obchody, akcie a vianočné trhy
Počas vianočného obdobia mesta ožívajú kúzlom vianočných trhov. Rodiny sa zhromažďujú okolo ozdobeného vianočného stromu v meste a vzduch je naplnený radosťou a sviatočnou náladou. Ak si chcete zarobiť viac peňazí, zvážte zriadenie predajných stánkov na vianočných trhoch alebo v nákupných centrách. Vytvorte Udalosť na sociálnych sieťach a pozvite sledujúcich na tieto nové miesta so sezónnou ponukou. Pri výbere miesta konania uvažujte strategicky a využite sviatočnú náladu a zvýšenú návštevnosť.
4. Vytvorte sviatočný katalóg alebo sprievodcu darčekmi
Inšpirujte zákazníkov kreatívnymi nápadmi na darčeky. Vytvorte katalóg predstavujúci vaše výrobky spolu so sprievodcom darčekmi pre rôznych príjemcov, ako sú babičky, tety, otcovia, bratia a kolegovia. Zjednodušte rozhodovací proces nakupujúcim, ktorí si možno nie sú istí, čo vybrať. Zdieľajte tohto sprievodcu na sociálnych médiách, ktoré sú pre mnohých počas sviatkov zdrojom inšpirácie.
5. Ponúknite darčekové karty
Zjednodušte nakupovanie nerozhodným alebo chudobnejším zákazníkom tým, že ponúknete darčekové karty. Táto univerzálna možnosť umožňuje príjemcom vybrať si ideálny darček a zároveň vám zvyšuje sviatočné predaje. Darčekové karty sú aj vynikajúcou voľbou pre firmy. Či už sa jedná o ocenenie výkonu, sviatočné bonusy alebo gestá na konci roka, darčekové karty predstavujú flexibilné a premyslené riešenie. Prispôsobte si program firemných darčekových kariet tak, aby zahŕňal rôzne nominálne hodnoty a možno aj exkluzívne partnerstvo s inými firmami, čím si vytvoríte komplexný a atraktívny balíček.
6. Vytvorenie slávnostnej atmosféry v obchode
Prilákajte zákazníkov, aby vo vašom obchode strávili viac času, a vytvorte vrelú a príjemnú sviatočnú atmosféru. Urobte im z nakupovania zážitok, napr. starostlivo vybranými dekoráciami, hudbou a sezónnymi vôňami, ktoré zákazníkov naladia na veselú náladu. Buďte však opatrní, pokiaľ ide o prehrávanie "Roľničiek" dvadsaťkrát denne. Nielenže to bude vadiť vašim zamestnancom, ale môže to pôsobiť rušivo aj na zákazníkov. Hudba by mala byť príjemná pre uši – ani príliš hlasná, ani otravná. Časopis Forbes varuje pred púšťaním iba vianočnej hudby; podľa jeho článku 20 % zákazníkov menej často nakupuje v obchode, keď v pozadí hrá vianočná hudba, zatiaľ čo s bežnou popovou hudbou sú pri nakupovaní spokojnejší. Zamyslite sa nad tým, čo sa hodí do vášho obchodu – zákazníci si to všimnú, ak budete atmosféru len predstierať.
7. Predĺžte otváraciu dobu predajne
Pokiaľ je to možné, predĺžte počas sviatkov otváraciu dobu predajne, aby ste vyšli v ústrety širšiemu okruhu zákazníkov. Tieto predĺžené hodiny výrazne uveďte na svojich webových stránkach a sociálnych sieťach, aby ste informovali a prilákali zákazníkov. Význam samoobslužných pokladní či predajní sa prejaví najmä počas vianočného zhonu. Vzhľadom na to, že v tradičných obchodoch môže v čase špičky dochádzať k preplneniu, predstavujú samoobslužné predajne s nepretržitou prevádzkou vítanú alternatívu, ktorá zákazníkom zaistí efektívne dokončenie sviatočných nákupov bez obmedzenia bežnou pracovnou dobou. Tieto inovatívne a pohodlné predajne fungujú nepretržite a umožňujú zákazníkom nakupovať vlastným tempom aj v netradičných hodinách.
8. Prijmite sociálne zodpovedný marketing
Využite ducha sviatkov na to, aby ste sa odvďačili partnerstvám s miestnou charitatívnou organizáciou. Vyčleňte časť tržieb z určitého dňa alebo produktu na podporu zmysluplnej veci, čím zmiernite pocit viny zákazníkov z míňania. Spolupracujte s charitatívnou organizáciou a pri doručovaní finančných prostriedkov vytvorte príspevky o tejto iniciatíve na sociálnych sieťach. Týmto spôsobom sme nielen prispeli na dobrú vec, ale aj sme vďaka charitatívnemu úsiliu vytvorili povedomie o značke. Z tejto premyslenej iniciatívy bude mať prospech ako vaša firma, tak charitatívna organizácia.
9. Vytvárajte darčekové sekcie, ktoré sú šetrné k rozpočtu
Zjednodušte v rámci svojich vianočných marketingových nápadov nakupovanie pre zákazníkov, ktorí si uvedomujú svoj rozpočet, tým, že vytvoríte špecializované darčekové sekcie s rôznym cenovým rozpätím, napríklad do 30 eur, do 50 eur, a uľahčíte tak každému nájdenie ideálneho sviatočného darčeka. Alebo nalákajte nakupujúcich špeciálnymi ponukami vianočných balíčkov, ktoré kombinujú niekoľko produktov v rámci jedného balíčka za špeciálnu cenu. Tieto univerzálne balíčky zákazníkom nielen zjednodušujú rozhodovanie, ale taktiež poskytujú vynikajúci pomer ceny a výkonu, takže sviatočné nákupy sú pohodlné a cenovo výhodné.
10. Povianočná kampaň
Využite obdobie medzi Vianocami a návratom do práce v novom roku tým, že udržíte dynamiku predaja. Zvážte spustenie bleskového výpredaja "Ježiško mi nedal, čo som si prial", aby ste využili sviatočnú náladu a zvýšili povianočný predaj. Drobní obchodníci môžu túto príležitosť využiť tak, že ponúknu exkluzívne zľavy na obľúbený tovar, spoja zvyšky sviatočných zásob do špeciálnych ponúk alebo zavedú časovo obmedzené akcie na novinky pre tých, ktorí si chcú po období obdarovávania urobiť radosť.