Mnoho lokálnych firiem zanedbáva svoju online marketingovú stratégiu. Online marketing je však tiež dôležitý pre miestne a malé podniky, aby úspešne oslovili svoju cieľovú skupinu. V tomto článku vám ukážeme, aké možnosti v tejto oblasti máte.
Koľko stojí online marketing pre firmy?
Prvé myšlienky, pokiaľ ide o online marketing pre majiteľov firiem, sa točia okolo ziskovosti a nákladov. Efektívne marketingové aktivity nie sú nikdy zadarmo. V závislosti od strategického plánovania tieto činnosti buď stoja čas alebo peniaze. Aktivity, za ktoré platíte, majú rýchly vplyv na vašu viditeľnosť. Týka sa to napríklad platenej reklamy na kanáloch sociálnych médií alebo reklamy vo vyhľadávačoch.
Časovo náročné marketingové aktivity ako optimalizácia pre vyhľadávače je naopak potrebné plánovať dlhodobo, pretože efekty sa dostavia až po niekoľkých mesiacoch. Na oplátku môže mať tento kanál pozitívny vplyv na vaše podnikanie z dlhodobého hľadiska bez toho, aby príliš zaťažil váš rozpočet. Zatiaľ čo výber správnej stratégie závisí od vášho podnikania, kombinácia niekoľkých aktivít je zvyčajne dobrým rozhodnutím.
Reklama vo vyhľadávačoch: GoogleAds a ďalšie
Pomocou reklamy vo vyhľadávačoch môžete vytvoriť okamžitú viditeľnosť. Princíp je vždy rovnaký. Platíte za zobrazovanie reklám, podobne ako pri printovej inzercii. To vám dáva možnosť byť zobrazený na prvých miestach vyhľadávania určitých hľadaných výrazov alebo umiestniť svoje produkty a služby na iné webové stránky pomocou bannerov. Táto aktivita je užitočná najmä vtedy, ak už viete, že vaše webové stránky sú dobre prijímané používateľmi. Viac o tom, ako merať úspešnosť svojho webu, si môžete prečítať nižšie.
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)
Optimalizácia pre vyhľadávače je bezplatná, okrem času stráveného na nej. Najväčšia nevýhoda: úspechy sú viditeľné až po niekoľkých mesiacoch. Najväčšia výhoda: Ak máte dobre optimalizovaný web, množstvo práce sa časom zníži a získate určitý fixný počet užívateľov každý mesiac.
Partnerské webové stránky a obchodné adresáre
Partnerské weby sú dobrým zdrojom návštevníkov. Nemusia to byť tradičné partnerské vzťahy. Hľadajte renomované adresáre, napríklad z vašej obce, štátu alebo certifikovaných organizácií, ktoré odkazujú na webové stránky, ktoré ponúkajú vaše služby a produkty. Zvýšite tak svoju viditeľnosť, získate návštevnosť z renomovaného zdroja a zároveň dokonca pomôžete vlastnej optimalizácii pre vyhľadávače.
Sociálne médiá a influencer marketing
Veľkou výhodou platforiem sociálnych médií je, že sa môžete pomerne jednoducho skontaktovať so súčasnými a potenciálnymi zákazníkmi. Niekedy to môže byť časovo náročné, ale z dlhodobého hľadiska sa to oplatí, pretože môžete ukázať, že blízkosť vašich zákazníkov je pre vás dôležitá. Okrem toho môžete prezentovať nové služby a produkty a ich funkcie.
Aj na kanáloch sociálnych médií môžete propagovať platené príspevky alebo vytvoriť dlhodobý kanál, na ktorom môžete komunikovať so svojimi používateľmi. Na niektorých platformách môžete produkty predávať aj priamo. Na Facebook a Instagram môžete napríklad nahrávať produkty a ponúkať ich na predaj. Na to nepotrebujete internetový obchod. Len v roku 2021 sa celosvetovo prostredníctvom sociálneho obchodu vygenerovalo 492 miliárd dolárov. A trend je stúpajúci.
Firemný profil na Google (Google My Business)
Biznis profil na Google (Google My Business) je akýkoľvek informačný obsah, ktorý sa vám zobrazí, keď hľadáte spoločnosť v určitej oblasti. Takýto účet je bezplatný a obzvlášť dôležitý v online marketingu pre miestne podniky. Pomáha používateľom, ktorí hľadajú vaše produkty a služby v ich oblasti, aby vás našli. Založenie a vedenie účtu tiež nie je časovo náročné, a preto sa v každom prípade odporúča.
Newsletter a obsahový marketing
Pomocou content marketingu môžete svojim používateľom ponúknuť cenné dodatočné informácie o vašich produktoch a službách. Aké sú najnovšie propagačné akcie na vaše produkty? Ktorý vývoj môžu vaši zákazníci využiť pre svoj obchodný úspech v počiatočnom štádiu? Ktoré produktové trendy sa v súčasnosti prelievajú na váš trh? Návštevníkom svojich webových stránok môžete tiež ponúknuť základné informácie a zábavný obsah, ktorý môžete nemáte čas na takú hĺbku pri predajných rozhovoroch. Zároveň vám ponúka dobrú príležitosť popracovať na svojom umiestnení.
Ako merať svoje aktivity?
Keď sa rozhodnete pre marketingový kanál, musíte tiež zvážiť, ako budete merať svoje aktivity. Musíte si stanoviť KPI (kľúčové ukazovatele výkonnosti), rovnako ako to robíte v iných oblastiach vášho podnikania: Aké ciele chcem sledovať? Máte rôzne možnosti, ako to urobiť. Väčšinu týchto metrík môžete sledovať pomocou analytických nástrojov, ako sú Google Analytics alebo Matomo.
Tvrdé konverzie: Nákupy alebo žiadosti o kontakt
Najmä pre menšie firmy sú kontaktné dopyty alebo nákupy v ich internetovom obchode najdôležitejšou metrikou na sledovanie efektivity marketingových aktivít.
Mikro konverzie
Okrem nákupov a kontaktov môžete sledovať aj ďalšie akcie vašich používateľov. Môžete si napríklad skontrolovať, ako často vaši návštevníci pridávajú tovar do nákupného košíka alebo klikajú na konkrétnu podstránku či odkaz. Na základe týchto údajov potom môžete prijať opatrenia na zvýšenie úspechu vašej spoločnosti.
Zdroje používateľov: Odkiaľ pochádzajú návštevníci vášho webu?
Ak chcete získať prehľad o tom, ktoré kanály fungujú najlepšie, mali by ste pravidelne kontrolovať, z akých zdrojov vaši používatelia prichádzajú na váš web. Môžete to urobiť vyhľadaním všeobecných zdrojov, ako sú vyhľadávače alebo platformy sociálnych médií, alebo nájdením veľmi špecifických webových stránok, s ktorými je vaša firma prepojená.
Konverzný pomer
Konverzný pomer vám ukazuje, aké percento vašich návštevníkov skutočne odošle žiadosť o kontakt alebo uskutoční nákup. Samozrejme, toto číslo môžete tiež rozdeliť pre každý marketingový kanál a porovnať tak úspešnosť každého kanála.
Návratnosť investícií (ROI) a Návratnosť výdavkov na reklamu (ROAS)
Pomocou ROI meriate úspech vašej spoločnosti v porovnaní s množstvom investovaných peňazí. ROAS vám na druhej strane pomáha merať úspech ešte konkrétnejšie pre jednotlivé marketingové kanály a kampane.
Na záver
Máte veľa rôznych možností, ako lepšie propagovať svoju firmu online. Mnohé z nich sme vám tu predstavili. Niektoré z nich vyžadujú čas, iné peniaze. Pomocou štatistík a analýzy webových stránok môžete zistiť, ktoré kanály fungujú pre vašu firmu. Pre všetky svoje akcie by ste si mali vždy nastaviť ciele, porovnať ich so štatistikami z analytických nástrojov a potom ich upraviť.