Zákazníci ich výrobky tak milujú, že kvôli nim stoja aj v rade. Aby zrýchlil obsluhu, nainštaloval si majiteľ rodinného mäsiarstva do obchodu samoobslužné terminály, a premenil tak svoj podnik na prvé samoobslužné mäsiarstvo v Európe.
Daniel Stříbrný prevádzkuje rodinnú firmu v Lounoch viac ako dvadsať rokov, ale v poslednej dobe sa stretával s problémom, ktorý by mu každý iný podnikateľ závidel. Chodí k nemu toľko zákazníkov, že ich nestíhal všetkých obslúžiť a ľudia museli často čakať v rade. Šéf sa preto bál, aby o zákazníkov neprišiel.
„Ponúkame šesťdesiat vlastných výrobkov, ktoré každé ráno vyrábame čerstvé. Máme vlastnú predajňu a odoberajú od nás aj školy, škôlky a reštaurácie. Nepredávame veľkoobchodný tovar, za to by som sa hanbil,“ vysvetlil tajomstvo svojho úspechu Daniel Stříbrný, ktorý začína pracovať o pol tretej ráno, aby o ôsmej bolo všetko mäso čerstvé.
A práve ohromné množstvo zákazníkov prirobilo podnikateľovi problémy.
„Chodia k nám stovky ľudí denne, niekedy čakali v rade, a sťažovali sa, že nemajú čas tu stáť. Ale u nás je všetko jedlo čerstvé, nemôžeme ho pripraviť dopredu, takže jedinou možnosťou ako urýchliť prevádzku, bolo uľahčenie platieb.“
„Príde k nám štyristo ľudí denne a vezmite si, ako dlho trvá zložiť si rukavice, namarkovať tovar, počkať na zákazníka, až vytiahne peňaženku a nájde peniaze, a znova si vziať rukavice.“
Problém s platením vyriešil majiteľ mäsiarstva inovatívne - oslovil niekoľko firiem, aby mu navrhli samoobslužný platobný systém, ktorý by zákazníkom umožnil zaplatiť kartou aj v hotovosti.
„Oslovil som spoločnosť Bizerba, ktorá nám spolu s ďalšími dodávateľmi vyrobila pokladnicu s platobným terminálom od Global Paymenta a automatom na hotovosť,“ popisuje podnikateľ.
Konzorcium firiem mu tak vyvinulo samoobslužný pokladničný a platobný systém, ktorý zákazníkovi ukáže cenu tovaru a umožní mu zaplatiť ako kartou, tak aj v hotovosti. Platba kartou aj hotovosťou trvá do desiatich sekúnd. Zákazníci si vraj na nový systém rýchlo zvykli a pochvaľujú si jeho rýchlosť.
„Ľuďom to stačí raz ukázať a väčšinou hneď porozumejú. Dokonca aj starší ľudia sú nadšení, aké je to rýchle,“ povedal D. Stříbrný.
Podľa neho je tento spôsob platenia lepší pre obe strany, pretože predavačky nemusia siahať na peniaze, čo je oveľa hygienickejšie.
„Každý večer sme tiež museli počítať tržbu na štyroch pokladniach. Trvalo to hodinu, za rok to bolo 200 hodín premárneného času, ktorý dnes môžeme využiť napríklad na upratovanie predajne,“ doplnil D. Stříbrný, ktorý oceňuje aj to, že vďaka elektronickým platbám neprídu s hotovosťou vôbec do styku.
„Predtým sme museli platiť v hotovosti aj dodávateľom za tovar, nosil som hrubú poštársku peňaženku, kde som mal napríklad 200 tisíc korún, a s tým som platil. Dnes s hotovosťou prídeme do styku oveľa menej, zákazníci platia kartou, my odberateľom na faktúru a peniaze môžeme mať v bezpečí v banke,“ pochvaľuje si mäsiar ďalšie výhody nového systému.
Nový systém stál pána Stříbrného 1,6 milióna českých korún, ale ušetrí minimálne jednu pracovnú silu, čo pri mzdových nákladoch v Českej republike robí pol milióna korún. „Návratnosť bude asi 3,5 roka, ale zbavili sme sa starostí s hotovosťou a výrazne zrýchlili prevádzku, čo sa zase pozitívne odráža na spokojnosti zákazníkov,“ dodal podnikateľ.
Daniel Stříbrný (42)
- majiteľ rodinného Mäsiarstva Stříbrný v Lounoch
- firmu založil jeho otec v roku 1993
- okrem neho tu pracujú aj dve sestry ako predavačky a švagor a synovec ako mäsiari
- 15 zamestnancov, obrat v stovkách tisíc korún denne
- dvojnásobný víťaz ocenenia Regionálna potravina a päť násobný držiteľ ceny Přemysla Oráče
- vstáva o pol druhej ráno, o pol tretej začína pracovať, aby o ôsmej bolo všetko čerstvé
V krátkosti
- samoobslužný pokladničný systém od firiem Bizerba a Global Payments
- 60% zákazníkov platí kartou, zvyšok v hotovosti. Papierovými stravnými lístkami minimálne.
- platba trvá okolo 10 sekúnd