Ste prevádzkovateľom reštaurácie či bistra a využívate rozvozové služby? Prípravy na vianočné obdobie by ste rozhodne nemali podceniť. Práve v decembri záujem o donášku jedál vrcholí. Na čo by ste tak nemali zabudnúť?
Podľa údajov spoločnosti Bistro.sk, najväčšej slovenskej online donáškovej služby, bolo v decembri 2021 na Slovensku vykonaných zhruba 500 tisíc objednávok. V Bratislave sa potom v rovnakom období pohybovala priemerná výška objednávky okolo 15 eur, čo je aj najvyššia priemerná výška objednávky za celý minulý rok. V porovnaní s novembrom vzrástol v decembri počet objednávok dokonca o 6 %.
Prispôsobte ponuku potrebám zákazníkov
Počas decembra sa nenechajte zaskočiť výkyvmi v objeme objednávok. Zákazníci totiž majú tendenciu najviac objednávať v prvej polovici mesiaca. To môže byť spôsobené napríklad tým, že vrcholia prípravy na Vianoce, a ľudia tak majú na varenie doma menej času. V druhej polovici decembra objednávky mierne klesajú. Úplne najväčší pokles objednávok je sledovaný na Štedrý deň. Na druhú stranu sa ale v období medzi Vianocami a Silvestrom (27.12. – 30.12.) objemy objednávok opäť zvyšujú.
Na čo majú ľudia chuť?
V tomto období je ale dôležité takpovediac nezaspať na vavrínoch a ľahko pozmeniť ponuku jedál. Ľudia sú po sviatkoch často prejedení a potrebujú telu dopriať odľahčenejšiu stravu. Preto aj v povianočnom čase zákazníci viac objednávajú zdravšie alternatívy pokrmov. Najčastejšie potom siahajú najmä po vegetariánskych a vegánskych pokrmoch, alebo dávajú prednosť jedlám, ktoré sú považované za viac zdravé. Tými sú napríklad poke bowls či rôzne variácie šalátov.
Silvestru vládnu snacky v rôznych podobách
Samotný Silvester je v počte objednávok skôr slabší. Ľudia si silvestrovské oslavy väčšinou užívajú mimo domova, a keď už doma zostanú, vsádzajú na domáce pohostenie. Pokiaľ si ale občerstvenie objednajú, siahajú najčastejšie po pizzi a rôznych menších snakoch, ako sú napríklad hranolky alebo nachos s dipmi. Nezabudnite preto občerstvenie podobného typu zaradiť aj do vašej ponuky.
Január ovplyvňujú predsavzatia
Január je naopak mesiacom, keď záujem o rozvoz jedál výrazne klesá. Nenechajte sa tým teda zaskočiť. Napríklad minulý rok došlo na Slovensku v porovnaní s decembrom k poklesu objednávok o celých 9 %. V januári je zároveň objednávok vytvorené úplne najmenej z celého roka a je pozorovaná aj najnižšia priemerná výška objednávky. Je to tak najskôr z toho dôvodu, že ľudia na nový rok začínajú dodržiavať rôzne predsavzatia – chcú niečo málo ušetriť či schudnúť.
Bistro.sk je sprostredkovateľom služieb Global Payments pre gastronomický segment na Slovensku. „Už dnes Bistro.sk pomáha v podnikaní slovenským reštauráciám. Hľadali však aj spoľahlivého partnera, ktorý by prevádzkam pomohol ich biznis ešte viac zefektívniť. A keďže sa po Covide výrazne zmenil spôsob platenia, rozhodli sa ako partnera vybrať nás a rozšíriť svoju ponuku o príjem platobných kariet,“ uzatvára Hue Ngo Thi Thanh z Global Payments.
*Informácia vychádza z dát najväčšej slovenskej online donáškovej služby - Bistro.sk.
Rady a tipy pre prevádzkovateľov reštaurácií:
- Nezabudnite upraviť ponuku jedál. Po Vianociach sa zvyšuje dopyt po zdravších pokrmoch či vegánskych a vegetariánskych alternatívach.
- Na Silvestra jedlo síce objednáva menej ľudí, pokiaľ ale pridáte do ponuky menšie snacky, ako sú napríklad nachos či hranolky, určite sa vám to oplatí.
- Nezľaknite sa výkyvov v množstve objednávok. V období vianočných sviatkov síce prídu aj slabšie dni, napriek tomu sa ale jedná o jeden z najsilnejších mesiacov, čo do počtu aj priemernej výšky objednávok.
- Január je v počte objednávok najslabším mesiacom. V decembri tak vynaložte maximum úsilia.