Digitalizácia služieb, služby pripomínajúce e-shop, a hlavne zapojenie sa do online trhovísk. To sú hlavné tipy odborníkov, ako využiť nové trendy, ktoré tohtoročné Vianoce priniesli.
Tohtoročná vianočná sezóna môže byť pre obchodníkov zložitejšia ako predtým. Podľa aktuálneho prieskumu Štatistického úradu je spotrebiteľská nálada najhoršia od začiatku tisícročia. Ľudia skrátka kvôli inflácii a neistote prameniacej vo vojne na Ukrajine prestávajú nakupovať.
Pre obchodníkov to však môže byť inšpiráciou, ako osloviť nových klientov. Je potrebné zákazníkovi ponúknuť nielen kvalitný produkt, ale aj služby, ktoré očakáva, zhodli sa podnikatelia a odborníci na zákaznícky servis na konferencii Boost your business!
„Zákazníci sú ľudia, ktorí majú ohromné očakávania. Nechcú raňajkovať, chcú mať najlepšie raňajky v živote, nechcú obedovať, chcú najlepší obed v živote,“ vyhlásil Igor Žganjer, CEO Global Payments, o správaní sa dnešných zákazníkov.
Aj klasické kamenné obchody sa tak musia správať ako e-shop. „Už teraz platí, že zákazník si chce vyberať. Chce mať na výber, či si tovar objedná online, alebo si ho kúpi v kamennej predajni. Chce mať na výber, či zaplatí kartou vopred, alebo kartou pri prevzatí tovaru, alebo cash alebo nejakou modernou metódou,“ vysvetlil Arjun Singh z poradenskej spoločnosti Arthur D Little.
A potvrdzujú to aj dáta. Podľa Jozefa Kunčara z Visa vzrástli tržby kamenných obchodov o päť až desať percent, keď spustili e-shop alebo aspoň ponúkli možnosť zákazníkovi dodať tovar do druhého dňa, pokiaľ práve nebol na sklade.
Ďalšou výraznou pomocou môže byť podľa Arjuna Singha využitie internetových trhovísk typu Amazon alebo Aukro. „Viac ako polovica zákazníkov už teraz označuje veľké trhoviská za hlavný priestor nákupu. Odhadujeme, že v roku 2025 bude až 75 percent ľudí nakupovať na trhoviskách,“ dodal Singh. Podľa nich obchodníci nesmú trhovisko vnímať ako konkurenciu, ale ako príležitosť.
Otázky a odpovede
Oplatí sa mi zaviesť nové služby v ťažkej dobe?Tuzemské aj zahraničné skúsenosti hovoria, že áno. Zavedenie možnosti platby kartou zvýši obrat o 12 až 18 percent, rozšírenie služieb o e-shop zvýšilo obrat o ďalších päť až desať percent.
Čo je multi-channel prístup?
Tak odborníci nazývajú to, že predajcovia oslovujú zákazníkov všetkými možnými spôsobmi, či už klasickými, tak digitálnymi a rovnako tak im tiež predávajú tovar. Výrazne to využívajú napríklad odevné značky, do ktorých kampaní sa zapájajú influenceri reprezentujúci určitý životný štýl, ktorému zodpovedá konkrétne oblečenie alebo obuv. Influenceri sa potom objavujú v online aj offline kampaniach či v newsletteroch.
Čo je internetové trhovisko a aké sú jeho výhody?
Ide o obrie e-shopy typu Amazon alebo Aukro, ktoré ponúkajú konkrétnym obchodníkom možnosť zaradiť ich tovar do svojej ponuky. Menší obchodníci môžu vyskúšať aj Facebook. Spotrebiteľ potom surfuje napr. práve na Amazone, ale môže si kúpiť tovar od iného predajcu. Výhodou pre obchodníka je, že nemusí vynakladať obrie sumy za vlastný e-shop a jeho propagáciu. Nevýhodou je potom marža, ktorú si prevádzkovateľ trhoviska vezme.