Ako navrhnúť dizajn kamennej predajne a na aké prvky by sme nemali zabúdať a aké zážitky zákazníci chcú? To a oveľa viac vysvetlil v rozhovore Adam Klofáč, spolumajiteľ MORIS design, ktorý sa zaoberá dizajnom predajní.
Aké kroky by sme mali podniknúť k efektívne fungujúcej predajni?
Dôležité je zamerať sa na štyri základné piliere. Prvým je mať zaujímavý tovar a dobre nastavenú cenovú politiku. Druhým je marketingová propagácia, ktorá zaistí, že sa zákazníci dozvedia o vašom obchode aj o tovare, ktorý predávate. Tretím je personál, ktorý by mal byť správne preškolený a na zákazníkov vždy príjemný. Štvrtým pilierom je potom samotný dizajn predajne. Ten ale nie je len o tom, ako máte v predajni vyskladané regály, ale predovšetkým o autenticite a zážitku, ktorý zákazníkovi môžete počas návštevy priniesť. Dôležité je si tiež uvedomiť, že zákazník nakupuje iba z 20 % to, čo naozaj potrebuje. Zvyšných 80% je impulzívnym nakupovaním, ktoré ovplyvňuje práve prostredie predajne.
Ako by ste s retail dizajnom poradili niekomu, kto sa práve chystá otvoriť kamenný obchod?
Všeobecne v tomto smere bohužiaľ radiť nemožno. Každý koncept predajne musí byť individuálny, a predovšetkým by mal vychádzať z požiadaviek vašej cieľovej skupiny. Tieto požiadavky sa ale v čase menia. Napríklad taký interiér sa musí zákazníkovi a jeho potrebám neustále prispôsobovať – funkčný je maximálne 5 rokov. Vždy je tak dobré všetko konzultovať s niekým, kto sa retail dizajnu venuje.
A čo napríklad konkrétne prvky v predajniach, možno nejako špecifikovať aspoň tie?
To je vlastne dosť podobné. Keby sme sa zamerali napríklad na pokladňu, ktorú by mal mať každý obchod, zistíme, že hoci pomenovanie zostáva, tak jej funkcia bude vždy iná. Každý prevádzkovateľ by tak mal vedieť, akú pokladňu potrebujú práve jeho zákazníci. Mal by sa teda zamyslieť a odpovedať si napríklad na otázky ako: Aký dlhý by mal byť pokladničný pás? Potrebujem ho vôbec? Chodia ku mne skôr ženy a potrebujem tak priestor na kabelky? To sú všetko otázky, ktoré veľmi špecificky charakterizujú aj takú „obyčajnú“ vec, ako je práve pokladňa. Tú síce určite potrebujete, ale musí byť pre vás aj váš obchod funkčná. Aj pri jednotlivých prvkoch tak platí, že musia byť prispôsobené cieľovej skupine.
Existujú nejaké zaujímavé nástroje, ktoré majú aj do budúcnosti veľký potenciál?
Myslím, že priestor pre rast má napríklad digital signage a určite aj interaktívne prvky, ktoré zákazníkov zabavia a prinesú im nejaký zážitok. My sme napríklad v Sportisime v pražskom Palladiu urobili tzv. „high jump“ v basketbalovej sekcii. Ide o magnetickú tabuľu, na ktorú zákazníci skáču a magnetom merajú, kto vyskočil vyššie. Môže to byť ale vlastne čokoľvek jednoduché, čím sa odlíšite od konkurencie. V západných krajinách sú takéto prvky už úplne bežné, u nás ale majú určite väčší potenciál.
Dokážete percentuálne špecifikovať, ako môže správne navrhnutá predajňa zvýšiť obraty?
To je zložité, ovplyvňuje to samozrejme viacero faktorov, nie je to len o dizajne. Môj odhad je ale taký, že pokiaľ dodržíte a pracujete na už spomínaných štyroch pilieroch, tak dokážete docieliť nárast obratov o 10–30 %.
Sú samoobslužné predajne budúcnosťou aj malých prevádzok?
Určite áno. Samoobslužnosť sa zároveň dá implementovať nielen pri predajniach, ale aj pri službách, napríklad nákup lístkov alebo servis bicyklov a pod. Vy tento bicykel nemusíte odovzdávať personálu, ale môžete ho uložiť do boxu, zadať, čo potrebujete opraviť a komunikovať s technikom na diaľku. Do budúcnosti majú takéto služby určite veľký potenciál. Majiteľom sa vďaka tomu aj znížia náklady na personál a vymiznú manká. Na druhú stranu ale bude chýbať ľudský prístup.
Hotovosť vs. bezkontaktné platby. V čom je budúcnosť?
Keď sa na to budem pozerať čisto z hľadiska komfortu zákazníka, tak sú to 100% bezhotovostné platby. Úprimne veľmi nevidím potrebu udržiavať hotovosť a vlastne si ani neviem predstaviť, v akom prípade je dobré ju ponechať. Možno pre nejaké zábavné platenie, kedy vhadzujete mince do automatu, ale inak nie.
----------------------------------------------
Adam Klofáč (28)
- Dizajnér komerčných interiérov, spolumajiteľ MORIS design
- Zameriava sa na obchod a strategické plánovanie
- Stojí za návrhmi prvých samoobslužných predajní v Strednej Európe
- Získal ocenenie Dúhový delfín od Českej marketingovej spoločnosti
5 prvkov vytvárajúcich úspešnú predajňu
- Ochotný a proklientský personál. Dobre preškolení, príjemní a profesionálni zamestnanci sú základom všetkých dobre fungujúcich pobočiek.
- Kvalitný a originálny produkt. Kľúčom úspechu je mať dobre nastavenú cenotvorbu, a predovšetkým predávať kvalitný a originálny tovar, ktorý zákazník inde nezoženie, alebo ho zoženie za menej zaujímavých podmienok.
- Využitie moderných technológií. Digitalizácia a využitie moderných technológií patrí medzi prvky, ktoré zvyšujú efektivitu predajne, znižujú náklady a zlepšujú konkurencieschopnosť. Medzi konkrétne príklady patria napríklad samoobslužné predajne, ktoré majú do budúcnosti veľký potenciál.
- Odlíšenie sa od konkurencie. Cieľom každého predajcu by mala byť snaha odlíšiť sa od konkurencie. Jednou z možností je napríklad zavedenie interaktívnych prvkov, ktoré poskytnú zákazníkovi zážitok. Príkladom môže byť napríklad „high jump“ v predajni so športovým tovarom, kde si zákazník vyskúša, ako vysoko dokáže vyskočiť.
- Dizajn predajne. Nemenej dôležitou súčasťou úspešnej predajne je jej dizajn. Predajca musí design neustále prispôsobovať svojmu zákazníkovi, prinášať autenticitu a myslieť na jeho potreby. Reč je napríklad o pokladni, ktorá môže mať veľa podôb. Pokiaľ predajca vie, že jeho pobočku navštevujú primárne ženy, musí pokladnicu napríklad prispôsobiť tomu, aby mali ženy miesto na umiestnenie kabelky pri platení.